Recensie: Het Complete Biodynamisch Tuinieren

De ondertitel van het boek luidt in het Engels ‘Grow healthy plants and amazing produce with the help of the Moon and nature’s cycles’. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar dat biodynamisch tuinieren en dus was ik blij dat uitgeverij Jan Van Arkel een nieuw naslagwerk op de markt bracht. Voor mij meteen een kennismaking met alles wat biodynamisch tuinieren inhoudt.

recensie biodynamisch tuinieren
Dit boek blinkt uit door de heldere en mooie foto’s.

Opbouw

In drie grote delen legt het boek je uit hoe biodynamisch tuinieren in elkaar zit. Eerst legt Waldin de basis van het tuinieren uit via de biologische manier. Dat is zoals ik het in mijn moestuin aanpak: de basis is zonder pesticiden en kunstmest, maar dan kom je voor wat uitdagingen te staan die je oplost met middeltjes die voorhanden zijn in de natuur.

recensie biodynamisch tuinieren
Een voorbeeld van een bd-preparaat

In het tweede hoofdstuk komen de specifieke technieken van het biodynamisch (bd) tuinieren aan bod en in het laatste deel overloopt hij de groenterassen volgens de indeling van het biodynamisch tuinschaar: wortel-, bloem-, blad- en vruchtbaren. Het tweede hoofdstuk vind ik het interessantste, want daar legt hij haarfijn uit hoe je je tuin kunt afstemmen op de natuur en de dag- en nachtritmes. Hij geeft ook recepten voor de negen bd-preparaten, hoe je ze gebruikt in een bd-composthoop en hoe je koeflatcompost maakt. Deze stappenplannen blinken uit in duidelijkheid en heldere foto’s.

recensie biodynamisch tuinieren
Een voorbeeld van groentefiches

In harmonie met natuur en kosmos

Als nuchtere – lees: gewoon biologische tuinier – duizelt het me als ik lees over koehoorns vol mest, de gedroogde blaas van een edelhertbok, varkensschedels, water dynamiseren door een uur te roeren, de lange tijden dat de preparaten in de lucht hangen of in de grond zitten. Maar dan heb ik opmerkingen bij het biodynamisch tuinieren zelf en niet bij het boek. Want dat zit degelijk in elkaar en geeft een uitstekend beeld van hoe je kunt tuinieren in harmonie met de natuur en de kosmos. Maar voorlopig geen blazen, schedels of gedynamiseerd water voor mij. Ik hou het nog even bij gieren, mulchen en eigen compost.

recensie biodynamisch tuinieren
Zo maak je verbeterde gier.

Het Complete Biodynamisch Tuinieren van Monty Waldin werd uitgegeven bij Jan Van Arkel, kost 32,50 euro en kun je hier bestellen.