Recensie: Oh she glows elke dag

Recensie: Oh she glows elke dag

Oh she glows is een volledig plantaardig kookboek dat me inspiratie gegeven heeft tijdens de afgelopen TryVegan-periode. Het is toch elke keer wat zoeken om mijn geliefde recepten volledig plantaardig te maken. Een elke keer kom ik erachter dat ik die geliefde recepten beter laat zoals ze zijn en nieuwe dingen leer kennen die van in het begin plantaardig zijn.

Ik was dus blij toen ik een paar weken geleden de aankondigingsmail van Spectrum Uitgeverij zag voorbijkomen met een nieuw veganistisch kookboek. Van de Canadese foodie Angela Liddon, mij tot dan onbekend. Maar in de inleiding las ik dat ze niet aan haar proefstuk toe is. Ze heeft een blog dat enorm populair is. Haar recepten ondergingen een ietwat verandering omdat ze voor dit boek mama werd van een schattig meisje, Adriana.

Een inkijkje in het boek

Opbouw

Oh she glows elke dag is een dik kookboek, van meer dan 330 pagina’s en is geschreven door een auteur die weet waarover ze het heeft. De hoofdstukken zitten als volgt in mekaar:

1. Smoothies in een glas en smoothies in een kom.
  2. Ontbijt
  3. Tussendoortjes
  4. Salades
  5. Soepen en bijgerechten
  6. Hoofdgerechten
  7. Koekjes en repen
  8. Nagerechten
  9. Zelfgemaakte basisingrediënten
  10. De Oh-she-glows-voorraadkast

Een voorbeeld van een recept

Mijn mening

De ingrediënten zijn toegankelijk voor iedereen die al eens een biowinkel binnenstapt. De recepten zijn erg toegankelijk geschreven met telkens ook wat meer uitleg over hoe het recept tot stand kwam in een inleiding. Dat geeft een erg doorleefde indruk, want ook het gezin van Angela komt in die inleidingen regelmatig aan bod. De foto’s van de gerechten zijn aantrekkelijk en mooi vormgegeven.  Tussen de hoofdstukken door staat er altijd een inleiding op de nieuwe informatie die volgt. Op de foto’s die daarbij staan, staat Angela Liddon aan de slag in de keuken of met een afgewerkt gerecht. Die foto’s zijn voor mij iets te afgelikt en perfect. Een keuken mag namelijk ook wel eens wat rommelig zijn en er mag best wel wat bloem aan je wang hangen als je de indruk wil wekken dat je alle gerechten zelf gemaakt hebt.

Qua inspiratie is dit zeker een aanrader, te meer omdat het zo’n veelzijdig en dik boek is. Voor mij mocht het echter nog wat verder gaan. Waarom zouden we met z’n allen beter wat meer plantaardig eten? Waarom eet Angela vegan? En als je die redenen kent, zou je er misschien ook nog een bio- en seizoensgroentenverhaal aan kunnen koppelen?

Kikkererwtensalade met kerrie, getest en goed bevonden

Getest

Ik testte de kikkererwten met kerrie. Hiervoor had ik veganaise nodig en die maakte ik ook naar het recept uit het boek. Omdat het winter is, combineerde ik het niet met tomaat en verse paprika, omdat die nu van ver moeten komen en er dichtbij voldoende alternatieven zijn. Daarom gebruikte ik ingemaakte paprika en gewoon geen tomaat en dat smaakte net zo lekker. Het werd een lekker slaatje voor op de boterham of bij een lekker bordje vol. Eenvoudig te maken en minstens een week te bewaren in de koelkast. Een ideale aanvulling op ecosmos-smeersels die ik elke week maak.

Conclusie

Een fijn boek om de veelzijdige plantaardige keuken te leren kennen, van ontbijt tot avondeten en alles ertussen. Met aandacht voor zoveel mogelijk home made-basisingrediënten en evenwichtig samengestelde maaltijden. Kook hier eens een week uit en je zult voelen dat je helemaal niets te kort komt als je plantaardig eet. Qua look & feel en aandacht voor onze planeet mocht het voor mij iets verder gaan.

Oh She Glows elke dag kost 24,95 euro en kun je hier kopen.