Review: Groene ontbijtjes

Review: Groene ontbijtjes

Ik ben niet altijd helemaal mee met food trends, moet ik toegeven. Voor mij moet eten gezond, voedzaam, lekker en als het even kan ook biologisch zijn. Maar als het er dan ook nog eens mooi uitziet, word ik natuurlijk helemaal blij. Helaas lukken àl die criteria niet elke dag.

Eén van de food trends van de laatste jaren is je eten presenteren in een bowl, een mooie kom. Ik leerde van collega Leentje al een Buddha bowl maken: gezond, voedzaam, lekker, biologisch, veggie én mooi, allemaal in één bordje. Leentje is erg bedreven in smoothie bowls als ontbijt. Check bijvoorbeeld haar Instagram eens en laat je verleiden!

Smoothie bowls als ontbijt, dus. Daarover gaat het boek ‘Groene Ontbijtjes’ van Fern Green. Twee jaar geleden schreef ik een review van een boek van dezelfde auteur: groene sapjes. Deze foodie blinkt vooral uit in duidelijke recepten. Zo staat er – net als bij haar vorige boek – telkens een overzicht van de ingrediënten die je nodig hebt, zowel in foto als in tekst. Op de rechterpagina staat dan het resultaat. Bij smoothies en sapjes zegt zo’n resultaat niet zoveel; bij smoothie bowls krijg je op die rechterpagina’s massa’s inspiratie om van je gezond en groen ontbijtje een echt kunstwerk te maken.

In het boek zit een duidelijke structuur: na een inleiding met tips voor nuttige ingrediënten om in huis te hebben, begint Fern Green met een hoofdstuk over energieboosters. Daarna wijdt ze nog hoofdstukken aan opkikkers voor het immuunsysteem, bowls vol vitaminen en mineralen en tot slot nog tips om eiwitbommen te maken van je smoothiebowl.

Voor mij blinkt dit boek uit uit duidelijkheid. Met slaapoogjes kun je nog niets misdoen, zo helder staat alles omschreven. Waar ik als eco-lover een beetje op mijn honger blijft zitten, zijn de seizoenen waarin fruit en groenten het meest geschikt zijn om te kopen. Zo wacht je op aardbeien best tot eind april of begin mei en komt boerenkool in de late herfst pas in the picture. Een kleine aanvulling met het seizoen zou het dus nog beter maken.

Ik testte de amandel-cacaobowl in de lente omdat er niet zoveel fruit voor nodig was en ik bananen wel altijd in huis heb. Een zalige bowl om een zondagochtend mee te starten. En ik verklap jullie ook de tip om je bowl lekker smeuïg te maken en houden: werken met diepgevroren banaan. Vanaf nu geen onsmakelijke bananen meer mijn composthoop op: voordat ze helemaal bruin worden, gaan ze nu in stukjes de diepvriezer in om heerlijke smoothiebowls mee te maken.

Groene Ontbijtjes van Fern Green kost 12,95 euro en kan je hier bestellen – ISBN 9789023015093.