Review: Meer dan de rest

Review: Meer dan de rest

Eet beter, verspil minder: dat is de ondertitel van het boek ‘Meer dan de rest’. Het opzet is een kookboek, maar het is meer dan dat. Het is een andere kijk op eten en op ons voedselsysteem, waardoor je niet anders kunt dan minder verspillen.

Steven Desair, Joris Lens en Mathias Dircx bundelen in dit boek recepten, ervaringen en interviews. Ze zijn de mannen achter Pain Perdu, de gastronomische diners met voedseloverschotten die AUB-SVP en Eatmosphere vorig jaar organiseerden. Gastronomische diners met voedseloverschotten zijn een prima idee. Want wist je dat we wereldwijd 1/3 van ons voedsel weggooien omdat het ofwel niet voldoet aan onze hoge eisen, ofwel omdat het slecht geworden is voordat we het wilden opeten?

review meer dan de rest 2

Opbouw

Het boek is ingedeeld in vijf hoofdstukken: groenten, fruit, brood, vlees en vis. Aan het begin van elk hoofdstuk lees je een interview of reportage van mensen die professioneel bezig zijn met die tak van ons voedsel. Zo las ik met heel veel interesse het verhaal van de familie Van Buggenhout – al vier generaties actief op de boerderij Seizoensmaak – die zich tien jaar geleden afkeerde van de agro-industrie om te kiezen voor de kleinschalige productie van aardbeien en groenten. Nog niet helemaal bio, maar wel op de goede weg. Zo staan ze voor lokale en seizoensgebonden productie zonder chemische meststoffen en pesticiden dat is helemaal waar I Love Eco van houdt.

In elk hoofdstuk vind je recepten die ofwel uitgaan van de restjes (zoals vb. de curry van bloemkoolbladeren en de groentebouillon) ofwel ingrediënten verwerken die we normaal gezien gewoon weggooien (zoals de schil van de sinaasappel). Veelal zijn het recepten die de auteurs bereid hebben met overschotten. Zo past het helemaal in het idee van improvisatiekoken: vertrekken vanuit wat je hebt of wat je moestuin je biedt en niet vanuit een recept.

Beelden

Elk recept is vergezeld van een mooi, rustig, maar degelijk beeld. Ter illustratie zijn in het hele boek foto’s verwerkt van een lange tafel vol etende mensen in een groot veld. Mooi om aan te tonen dat eten verbindend kan werken.

Getest

Ik testte de curry van bloemkoolbladeren een aantal keer thuis en tijdens een workshop, maar ik vergat er telkens foto’s van te maken. Het idee om bloemkoolbladeren te verwerken in een soep was me niet nieuw, maar om het als basis van een curry te gebruiken en dit af te werken met pindanootjes, vond ik wel een verrassend idee.

Samen met Victor maakte ik de granité van sinaasappel. Hier verwerk je sinaasappels (het sap én de schil) met water en suiker tot een net niet waterijsje. Er is wel wat werk aan omdat je elk kwartier even de doos uit de vriezer moet halen en erin moet roeren om te voorkomen dat het toch een gewoon waterijsje wordt. Maar het was wel de moeite om eens te proberen. De extra tip bij het recept geef ik jullie graag mee: door fruit te verwerken in een granité, kun je het langer bewaren. Het geeft bovendien extra smaak en textuur, bijvoorbeeld aan je desserts. Je kunt eindeloos experimenteren en nieuwe smaaksensaties creëeren. Zo kun je zelfs een tomatenmuntgranité of bietengranité maken.

review meer dan de rest 1

Conclusie

Een fijn en mooi boek waar je zeker inspiratie uit zult halen. Toch twee kleine puntjes van kritiek. In de inleiding wordt geschreven dat de recepten veelal plantaardig zijn. Dat vind ik niet waar, omdat er in heel wat recepten veel zuivel gebruikt wordt zonder een waardig alternatief te bieden. En als je helemaal eco wil gaan, moet je toch ook de impact van zuivel op ons milieu durven inzien. Tweede minpuntje vind ik het ontbreken van seizoens-aanwijzingen. Als je zo inzet op lokale productie en consumptie, is het handig voor de lezer om een kleine aanwijzing te krijgen over welk seizoen het meest geschikt is om met de recepten aan de slag te gaan.

Meer dan de rest kost 24,99 euro en kun je hier bestellen.