Hormoonverstoorders – tips van pro’s: Cîme

Hormoonverstoorders – tips van pro’s: Cîme

Hormoonverstoorders zitten overal en dat is een probleem. Ze zorgen er namelijk voor dat de dirigent van het orkest dat al onze organen zijn, zijn werk niet kan doen. En dat kan (op termijn) voor gezondheidsproblemen zorgen. In dit bericht schreef ik al wat de overheid de komende jaren van plan is rond hormoonverstoorders en mijn kritiek daarop. 

In deze reeks laat ik vrouwen aan het woord die al jarenlang ervaring opbouwden in de problematiek. Maar vooral: die zich verdiept hebben in de alternatieven. Zo kon je al de verhalen van Druantia en Zolea lezen. Vandaag geeft Anke van Cîme haar tips.

Cîme
Isabel en Anke bij hun refill-stations, waardoor je een pak minder plastic gebruikt.

Wie zijn jullie?

We zijn Anke en Isabel van Cîme: twee vriendinnen met een passie voor beauty.  Tijdens onze studententijd sloten wij het ‘bikinipact’: als we ooit onze droom konden realiseren en een onderneming starten, zouden we dat samen doen. Midden 2012, het moment waarop we allebei bijna dertig waren, besloten we voor onze grote droom te gaan: het starten van een eigen huidverzorgingslijn. De inspiratie daarvoor kwam tijdens een trekking in de Himalaya. De prachtige regio en vooral de unieke bergplanten met hun ongeëvenaarde extracten en oliën inspireerden ons tot het ontwikkelen van een lijn huidverzorgingsproducten waarin lokale traditionele kennis en moderne wetenschap elkaar versterken. Isabel was al expert in natuurlijke huidverzorging omdat ze een gevoelige huid heeft en geen enkel product aan haar eisen voldeed. 

We zijn allebei met bio opgegroeid en geloven in de positieve kracht van bio-producten. Het was voor ons dus ook niet meer dan logisch dat alles aan onze producten bio zou zijn. Mijn vader had bovendien al meer dan dertig jaar ervaring in de sector van biologische plantenextracten en oliën, dus we moesten niet van nul beginnen.

Hoe kwam je met hormoonverstoorders in aanraking?

De pano-raportage een paar jaar geleden was voor mij een echte eye-opener. Toen voelde ik vooral opluchting dat onze verzorgingsproducten geen hormoonverstorende stoffen bevatten en we dus ook al een aantal jaren aantoonden dat het wel degelijk zonder die stoffen kan. In die periode schreef de WHO (wereldgezondheidsorganisatie) dat we over een aantal jaar wellicht naar hormoonverstoorders gaan kijken als nu naar sigaretten: die waren ook ooit overal zonder dat we de ernst van de schadelijke effecten inzagen. 

Cîme
Tijdens workshops over natuurlijke verzorgingsproducten gaat het Cîme-team in dialoog met deelnemers over hormoonverstorende stoffen.

Hoe communiceren jullie over hormoonverstoorders?

We communiceren bewust altijd positief over bio. Hormoonverstoorders as such is een negatieve communicatie en op social media vermelden we dat niet actief. Tijdens onze workshops over natuurlijke cosmetica gaan we er wel dieper op in. Dan vragen we hoeveel producten onze deelnemers op een dag gebruiken en proberen we zo uit te leggen dat een cocktaileffect wel degelijk schadelijk kan zijn. Ook leggen we de ingrediënten uit onze producten dan naast die van gangbare dagcrèmes. Niet om die merken in een kwaad daglicht te stellen, maar wel om duidelijk te maken dat het niet gemakkelijk is om alle ingrediënten te kennen en op te sporen. 

Vanaf het allereerste product dat we op de markt brachten, zijn we bio-gecertificeerd. We horen vaak dat kleine ondernemingen zo’n certificaat te duur vinden, maar dat is absoluut niet waar. Het is wel een administratieve rompslomp, want echt elk onderdeel van het proces wordt grondig gecontroleerd. En dat is eigenlijk maar goed, want anders zou het label niet geloofwaardig zijn. 

Wat verwachten jullie van de overheid?

Dat ze producten die schadelijk zijn voor onze gezondheid, van de markt bannen. En als dat te lang duurt door allerlei procedures, ze ten minste aan goede voorlichting doen. In het kader van het NAPED hoop ik nu op grootschalige voorlichtingscampagnes én duidelijke communicatie. Voor mij mogen op alle producten met hormoonverstoorders zulke lelijke etiketten kleven als bij sigaretten. En ze bijvoorbeeld achter de toonbank laten verkopen. Je zal zien dat Nivea dan héél snel met een product op de markt komt zonder al die nasty ingredients.

Cîme
Zowel over ingrediënten als over verpakkingen wordt nagedacht.

Wat is jullie ultieme tip?

Koop enkel producten met een betrouwbaar label. Voor cosmetica is dat niet het groene bio-label dat je van voeding gewoon bent. Wij werken met het Cosmos-label en Ecocert (Ecocert is het controleorgaan, Cosmos is het label). Jammer genoeg is het Europese Ecolabel nog niet helemaal mee met de hormoonverstorende stoffen: de lijst met hormoonverstorende stoffen bannen zij nog niet uit hun ingrediëntenlijsten. 

Print Friendly, PDF & Email


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.