Recensie: Fit Vega(n) Food

Recensie: Fit Vega(n) Food

Binnenkort begint de vasten weer: voor mij de tijd om nog bewuster dan anders met eten om te gaan. Ideaal ook om eens een voedingspatroon uit te testen dat een tikkeltje strenger is dan je gewoon bent. In dit bericht schreef ik waarom ik vast en hier lees je waarom ik meedeed met de Try Vegan. Overtuigd om meer plantaardig te eten? Schaf je dan een aantal goede boeken aan, volg een paar vegan bloggers en werk met een weekmenu, zodat je niet onverwacht toch moet gaan improviseren terwijl je honger hebt. De ervaring leert me dan je dan in patronen hervalt en meestal zijn dat nog niet de patronen die je wil nastreven. Fit Vega(n) Food is een boek dat je zeker op weg kan helpen bij je eerste stappen in een plantaardig(er) dieet.

Goed vegan eten

Waarom kan dit boek je helpen? Dat lees je eigenlijk al in de inleiding. Ik laat Nanneke Schreurs en José van Riele aan het woord. ‘Er zijn al heel veel prachtige plantaardige kookboeken te koop. Maar ik kon in geen van die boeken voldoende uitleg vinden over hoe je kunt zorgen dat je voeding alle benodigde voedingsstoffen bevat wanneer je geen vlees, vis, gevogelte, eieren of zuivel wilt eten. Hoe kom je aan je proteïne? Waar haal je je ijzer, calcium en andere belangrijke voedingsstoffen uit? Welke combinaties kun je maken om te zorgen dat je lichaam, ook wanneer het grote prestaties moet leveren, optimaal presteert? Dus ook wanneer je aan krachttraining doet, van hardlopen, fietsen of zwemmen houdt, op voetbal of tennis zit, yogalessen volgt of gewoon een druk leven hebt. Welke supplementen zijn nodig als aanvulling en waarom? Daarom maken wij dit boek. (…) Uit respect voor de aarde, het milieu en voor de medebewoners van deze aarde, de dieren. Omdat plantaardig eten inspirerend, motiverend, leuk en creatief kan zijn en omdat je door meer planten, groenten, fruit en paddenstoelen toe te voegen aan je voeding een grotere diversiteit aan vitamines en mineralen binnenkrijgt.’

fit vegan food
Een voorbeeld van een pagina vol informatie over vitamine B12

Reasons why

Waarom zou je in tijden van overvloed voor een moeilijk dieet als het plantaardige dieet kiezen? Mijn antwoord is: waarom zou je in tijden van klimaatbewustwording bewust wel nog voor een dieet met veel vlees en vis kiezen, terwijl er zoveel alternatieven voor handen zijn? Co-auteur Nanneke ging met haar zoon op trektocht in de bergen in Spanje en overleefde daar grotendeels op bessen, noten en gefilterd water. Na de tocht voelde ze zich beter en wist ze dat het plantaardige dieet voor haar was weggelegd. In het boek staan de auteurs ook even stil bij het dierenwelzijn, het klimaat en gezondheid als redenen om voor vegan te kiezen.

Fit Vegan Food
Een voorbeeld van een weekmenu.

Informatie

Dit boek bulkt niet van de fantastische foodfoto’s, maar geeft in plaats daarvan informatie die je nodig hebt om het goed te doen: tabellen met hoeveel eiwitten een gemiddeld persoon nodig heeft en daarnaast een overzicht van hoeveel eiwitten er in welke peulvruchten, granen, groenten, fruit, noten, zaden en pitten zitten. Je krijgt uitleg over koolhydraten, vetten, vitamine B12, D, calcium, zink, ijzer en jodium en een apart hoofdstuk over de voor- en nadelen van soja. Dan krijg je per week voedingsschema’s, die je niet klakkeloos moet volgen, maar die wel inspiratie geven om menu’s te maken die al de bovenstaande voedingsstoffen uitgebalanceerd bevatten.

Fit Vegan Food
Een voorbeeld van een receptenpagina, met onderaan de exacte berekening van de nodige voedingswaarden.

Recepten

Pas vanaf pagina 78 volgen de echte recepten, ingedeeld volgens

• ontbijt
  • koude (lunch)gerechten
  • warme gerechten en dranken
  • shotjes, smoothies en zoet

De recepten zijn duidelijk en aantrekkelijk vormgegeven. De ingrediënten zijn toegankelijk als je af en toe eens een natuurvoedingswinkel binnenstapt. Leuke meerwaarde is dat je van elk recept precies weet hoeveel kilocalorieën, vetten, koolhydraten en eiwitten het bevat. Een mooie foto met daarbij een tip of weetje, maken de recepten compleet.

Conclusie

Goed eten is belangrijk. Experimenteren met diëten is niet altijd zonder risico’s. Bij de plantaardige voeding wordt daar in mijn ogen wat te veel op gefocust, alsof het extremistisch en gevaarlijk zou zijn. Volgens mij zijn voedingspatronen met veel afhaalmaaltijden en supermarktketen gevaarlijker dan vegan eten. Maar te veel informatie over voeding kan nooit kwaad, lijkt me. En daarom vind ik dit een goed boek: je krijgt op iets meer dan een derde van de pagina’s heldere informatie over waar je mee bezig bent als je vegan eet. De rest is inspiratie en beeldmateriaal. Niet drammerig, wel informatief en overzichtelijk. Een echte aanrader als je overweegt om meer of volledig plantaardig te gaan eten. Want gevolgen van voedingstekorten merk je vaak pas als het te laat is.

Fit Vega(n) Food kost 20,99, is uitgegeven bij Kosmos Uitgevers en je kunt het hier bestellen.