Recensie: Groenten fermenteren – van seizoen tot seizoen

Wie deze blog een beetje volgt, weet dat ik fan ben van experimenteren met seizoensgroenten. Al experimenterend leerde ik fermenteren. Fermenteren is een van de duurzaamste manieren om te veel aan oogst te verwerken om in de winter te van genieten. Het was in mijn ogen dus al lang een manco in het boekaanbod van Velt dat ze geen boek over fermenteren hadden.

Daar brengen Leentje Speybroeck en Emelie Heller, twee keukenprinsessen van Velt, samen met Sam Dewilde, doorwinterde fermenteerder, nu verandering in. En op wat voor manier. Het boek leert je fermenteren, zet je aan tot experimenteren én geeft recepten om met die gefermenteerde groenten aan de slag te gaan. Het overtreft mijn verwachtingen.

recensie fermenteren
Zalig mooie foto, is het niet?

Inhoud

Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel leggen Leentje, Emelie en Sam uit wat fermenteren is en hoe het in de ecologische keuken past. Daarna volgt alles wat je moet weten over groentefermentatie: hoe de natte methode verschilt van de droge, hoeveel tijd zo’n fermentatie vraagt, welk materiaal je nodig hebt, wat er allemaal kan misgaan en ze benadrukken voorzichtig ook een paar gezondheidsaspecten. Op het einde van het tweede hoofdstuk volgt een voor mij geweldige toevoeging: de fermentatiewijzer. Zoals Leentje al eerder succesvol een improvisatiewijzer uitwerkte (stel je een tabel voor met alle groenten uit je tuin en alle mogelijke smaken die het daar goed bij doen, plus een manier om ze te verwerken), past ze die techniek nu toe op fermenteren. De fermentatiewijzer leert je of je je pompoen best met de natte of de droge methode fermenteert, welke groenten en kruiden er goed bij gaan en hoe lang je het ongeveer moet fermenteren. Hier is veel studie- en experimenteerwerk aan vooraf gegaan en dat is wat Velt tot Velt maakt: een boek dat knal op de tijdgeest en hippe trend meegaat, maar wel uitblinkt in degelijkheid en eigen onderzoek.

In de laatste twee delen krijg je per seizoen ideeën aangereikt om je groenten te fermenteren én recepten waarin je die gefermenteerde groenten kunt verwerken. Jullie weten misschien dat ik in mijn tijd als freelance lesgever veel workshops over fermenteren gegeven heb. Niet goed weten wat je met al die gefermenteerde groenten moet doen, was één van de meest voorkomende vraag in die workshops. Op deze vragen speelt dit boek formidabel in. Want krijg jij niet het water in de mond en fermenteerkriebels in je vingers als je leest dat je er dit mee kunt maken?

• Pasta met gefermenteerde wilde pesto, kikkererwten en normchips,
  • Baba ganoush van gefermenteerde aubergines,
  • Kimchiwafeltjes,
  • Shepherd’s pie met rokerige spruitjes,
  • Gepofte aardappel met gefermenteerde boontjes, tempé en barbecuesaus.

Die recepten – zowel om de groenten te fermenteren als wat je er daarna mee kunt doen – vind je allemaal in het boek.

recensie fermenteren
Een voorbeeld van een recept.

Mijn gedacht

De vormgeving is rustig en de foto’s zijn fenomenaal mooi. Donkere foto’s (mijn favorietjes) wisselen af met foto’s van de auteurs en de hoofdrolspelers: de seizoensgroenten. Om het fermentatieproces uit te leggen, gebruiken ze ook illustraties. Die vallen voor mij een beetje uit de toon bij de rest van de vormgeving, maar ze zijn wel duidelijk en dat is uiteindelijk de bedoeling.

Late zomer en vroege herfst, da’s dé periode bij uitstek om te fermenteren. Nu geven de moestuinen immers de oogst waarvoor tuiniers een heel voorjaar hard gewerkt hebben. Op de boerenmarkten vind je nu veel groenten voor weinig geld. ‘Het is dus hét moment om te leren fermenteren en in de winter te genieten van al die heerlijke recepten. Groenten fermenteren’ kost 20 euro voor Velt-leden en 25 euro voor niet-leden, te bestellen via deze link of bij je lokale Velt-afdeling. Leden van Velt krijgen tweemaandelijks het ledentijdschrift Seizoenen in de bus, dat dit jaar reportages over fermenteren brengt die een absolute bonus zijn bij het boek.

recensie fermenteren
Nog een voorbeeld van de vormgeving, omdat ik het zo’n mooi boek vind!