Recensie: Thuiskomen – de magie van doordeweeks koken

Magie en doordeweeks koken zijn twee begrippen die moeilijk met elkaar verenigbaar zijn. Doordeweeks koken houdt immers in dat je snel dagelijkse kost op tafel tovert en dat er weinig tijd is voor magie in je bord. En toch zit in dat toveren net al een stukje magie. Want je hutselt wat ingrediënten door elkaar en je krijgt een lekkere maaltijd. Over dat hutselen en toveren met ingrediënten gaat Thuiskomen van Dorien Knockaert. Goocheltrucs om zelfs de meest simpele gerechten toch magisch te maken.

Dorien Knockaert was een paar jaar geleden met haar lezing ‘Het leven zoals het is: goed eten’ te gast in mijn Velt-afdeling. Een stuk gebaseerd op haar eerste boek ‘Goed eten’, maar dan vertaald voor gezinnen. Duurzaamheid, vegetarisch koken verpakt in praktische tips voor gezinnen om elke dag gezond en goed eten op tafel te toveren. Ik was al fan, maar werd het nog meer tijdens haar lezing. Want Dorien kan goochelen met woorden en met ingrediënten, een eigenschap waar ik jaloers op ben.

Toen vertelde ze al dat ze in haar hoofd een kookboek had zitten dat werkt rond sjablonen. Iedereen heeft immers bepaalde sjabonen in zijn hoofd waarmee hij of zij kookt. Dat kan soms risotto zijn, soms pasta, soms een simpele omelet. Maar als je snel snel een maaltijd bereidt, gaat dat in je hoofd quasi altijd over sjablonen en daar wou ze iets mee doen. Mensen tips en tricks geven om die sjablonen wat op te blinken, te pimpen met een exotische toets of een bereidingswijze waarvan je niets wist dat het kon. Ik vroeg me toen oprecht af hoe ze zo’n kookboek zou klaar krijgen. En kijk: hier ligt het, want Thuiskomen is een boek geworden waarmee je elk kooksjabloon dat je in je hoofd hebt, magisch kan maken.

Het boek bestaat uit tien hoofdstukken, telkens gebaseerd op tien sjablonen die we in de keuken vaak gebruiken:

• soep waarmee je gegeten hebt,
  • de rijkdom vna rijst
  • eieren waar je zacht van wordt,
  • noedels die om groenten draaien,
  • grootse groenten uit de oven,
  • een nieuw begin voor bonen,
  • platte broodjes bakken,
  • salade waarmee je vrienden maakt
  • de gelaagdheid van uien
  • al wat fruit nodig heeft.

In elk hoofdstuk krijg je achtergrond over het hoofdingrediënt, maar verklapt Dorien ook haar geheime wapens om van die ingrediënten een magische maaltijd te maken.

Maar je voelt het meteen al in de titels: dit kookboek draait niet alleen om goed eten. De taal waarmee Dorien speelt, is even lekker als het eten dat ze bereidt. Mijn favoriete zin staat in mijn favoriete hoofdstuk (groenten), in een geheim wapen, waarin ze vertelt over zondagskoken. Maar om je helemaal klaar te voelen voor de honger, kun je er natuurlijk nog een pot boterige tomatensaus naast zetten. Het leven kan dan nog alle kanten op, maar aan de saus zal het niet gelegen hebben. Zondagskoken gaat over het principe dat je één keer groot kookt op zondag en daar de hele week de vruchten van plukt: een techniek die ik in drukke weken ook meer en meer toepas.

De ingrediënten zijn haalbaar, zeker als je regelmatig eens een natuurvoedingswinkel binnen stapt. De foto’s zijn mooi, duidelijk, maar redelijk sober. Ook de lay-out is sober, maar dat past helemaal bij het boek. Geen schreeuwerige foto’s, lettertypes of opmaak: het is duidelijk dat het hier om de inhoud draait.

Dit is geen boek dat je cadeau doet aan iemand die niet graag kookt of niet van avonturen in zijn / haar keuken houdt. Het is een boek voor mensen die van uitdagingen houden, die graag inspiratie opdoen in een kookboek en er dan hun eigen ding van maken. Voor koks die durven afwijken van hun vaste paden, die houden van improvisatiekoken.

Ik ben zo’n avonturier in de keuken en heb tot nu toe al enorm genoten van dit boek. En ik ben er zeker van dat ik er elke week nog iets nieuws uit ga halen.

Thuiskomen, de magie van doordeweeks koken is uitgegeven bij Luster.