Review Groene Sapjes – Fern Green

Review Groene Sapjes – Fern Green

De laatste tijd komen er boeken over sapjes en smoothies op de markt als onkruid op een braakliggend stukje in je moestuin. Over het nut of onnut van de sapjes en smoothies liggen de meningen ook ver uit elkaar. Mijn waarheid ligt ergens in het midden. Ik ben fan van smoothies, maar niet van sapjes. Waarom? Ik probeer in mijn voeding altijd uit te gaan van het volgende principe: hoe minder bewerkt, hoe beter. Dus eigenlijk staat onbewerkte (en ook onbespoten, biologisch) groenten en fruit bovenaan op mijn lijstje. Maar ik heb niet elke dag zin in en tijd voor verse fruitsla. En daarom vind ik smoothies een handig alternatief: je snijdt het fruit in grote stukken en zwiept het met wat vocht (plantaardige melk, thee of kokoswater) de blender in. Even een beetje lawaai (en ja hoor, iedereen is wakker!) en je hebt een heerlijk én gezond ontbijt of tussendoortje. Ik ben fan van smoothies omdat de vezels bewaard blijven en je toch al het goeds van het fruit (en de groenten) binnenkrijgt. En omdat ze super lekker zijn, natuurlijk!Groene SapjesDat grote vezel-voordeel valt weg als je nog een stapje verder gaat en met sapjes werkt. Niet alleen heb je dan een berg afwas meer, je hebt ook meer afval, want de pulp wordt niet verwerkt. En in die pulp zitten net de vezels die ervoor zorgen dat de vruchtensuikers vlotjes door onze maag en darmen gaan. Zij maken ook dat onze bloedsuikerspiegel niet zo gaat pieken. Toch zeggen voorstanders van sapjes dat je op die manier een ‘shotje’ en een bom aan vitaminen binnenkrijgt.

Een boekje met ideeën over sapjes én smoothies? Jawel, hoor, daar word ik blij van. En ik niet alleen. Mijn zonen (Michiel, 9 jaar) en Victor (bijna 7 jaar) zijn ook verzot op smoothies, zij het wel voornamelijk die met fruit, want voor groene versies trekken zij hun schattige neusjes op. Vooral Victor ging hevig aan het ‘plakken’ toen Groene Sapjes aankwam. Dat plakken is een schoolvoorbeeld van ‘mama imiteren’. Als ik namelijk mijn weekmenu’s maak of een nieuw kookboek voor het eerst doorblader, zit ik altijd met een voorraadje post-it’s aan tafel en kleef ik bij elk receptje dat ik wil maken, een blaadje.SONY DSCNiet alleen voor kinderen is dit een handig en overzichtelijk boekje: bij elk recept staat afgebeeld wat je nodig hebt. Daarom was Victor meteen erg geïnteresseerd in alles waarvoor je aardbeien nodig hebt. Op een zonnige zondagmorgen probeerden Victor en ik twee sapjes en een smoothie. Uiteraard probeerden we eerst een sapje met aardbeien. We hadden geluk: er zat nog één zakje zomeraardbeitjes in onze diepvriezer. We houden namelijk alleen maar van aardbeien in de zomer. Dan zijn ze van dichtbij huis én een pak goedkoper. Daar maken we elk jaar gebruik van door een paar kilo in te vriezen. Heerlijk op koude winterdagen!SONY DSCEerste poging met de volgende ingrediënten: 4 handjes aardbeien, 2 tomaten en ½ groene kool.
Weetje: Dit sapje is een uitstekende bron van vitamine C. Het heeft ook een stimulerende werking op hart en vaten. -verdrijft vet -verrijkt het bloed -versterkt het immuunsysteem. Het ziet er allemaal heerlijk uit en toch waren we teleurgesteld in de smaak. De groene kool smaakte te fel door en Victor vond het helemaal niks.

Groene SapjesTweede poging, nu met typische wintergroenten: een handje boerenkool, 3 wortels, ½ citroen en 50 gr gember. Dat Victor dit niets ging vinden, wisten we op voorhand. Ik ben de smaak van boerenkool in smoothies wel gewoon, maar in een sapje had ik het nog nooit gebruikt. Ook de kleur viel tegen: in het boekje wordt dit sapje mooi en aantrekkelijk groen, bij mij werd de combinatie van boerenkool en wortelen eerder vies bruin.

Groene SapjesDerde keer, goede keer! En ja, hoor, voor het laatste receptje sprongen we (letterlijk, dit keer, door alle suikers uit de sapjes) naar het hoofdstuk over smoothies. Bij de vruchtensmoothie worden 1 bosje koriander, 2 handjes aardbeien, 1 banaan en 2,5 dl kokoswater met elkaar gemengd en deze smaak vonden we allebei top! De combinatie van kokoswater, aardbei en banaan kennen we, maar de finishing touch van de koriander is super! Het krijgt een nog frisser smaakje zo!

Groen sapjes_1

Conclusie over Groene Sapjes van Fern Green:

1 hartje voor: goed te begrijpen recepten
Smoothies en sapjes maken is niet zo moeilijk, maar toch verdient dit boek een dik hartje. Want met duidelijke afbeeldingen van wat je precies nodig hebt, wordt de bereiding letterlijk kinderspel.

1 hartje voor diverse / afwisselende recepten
Het boek is verdeeld in drie hoofdstukken: eerst sapjes, daarna smoothies en ten slotte shotjes met leuke, niet zo vaak gebruikte ingrediënten. Dat maakt het boek toegankelijk voor wie nog niet zo vertrouwd is met superfoods.

½ hartje voor ingrediënten goed verkrijgbaar en niet te duur
De ingrediënten zijn vlot verkrijgbaar, maar als eco-minded lezer mis ik hier de touch van seizoensgroenten en –fruit. Zo staat er bijvoorbeeld een combinatie van spruiten en aardbeien in. Maar die twee groeien in onze streken nooit in hetzelfde seizoen, tenzij je in de winter aardbeien uit een serre koopt.

1 hartje voor look en feel van het boek
Het boek is sober met veel duidelijke foto’s op een witte achtergrond. Dat is anders dan we gewoon zijn bij kookboeken, maar het past wel.

0 hartje voor extra’s
‘Groene sapjes’ is een fijn naslagwerk en handig voor smoothie-leken die hun eerste stapjes willen zetten. Bij elk receptje staat vermeld wat de voordelen ervan zijn en dat in duidelijke, korte zinnen. Voor mij mag het allemaal iets meer zijn.

Review Groene Sapjes – gezonde drankjes van groente en fruit Fern Green – Uitgeverij Becht ISBN 9789023014348

Beelden: Barbara Creemers voor I Love Eco

Dit bericht bevat een product dat I Love Eco kreeg toegestuurd. Natuurlijk delen we altijd onze eerlijke, oprechte mening! Lees onze disclaimer voor meer info.