Acht tips voor wie de nachttrein naar Wenen neemt

Acht tips voor wie de nachttrein naar Wenen neemt

Vorige week reisde ik met de allereerste nachttrein van Brussel naar Wenen. Daar ging ik op zoek naar de eco-hotspots van de Oostenrijkse hoofdstad, waarvan je mijn verslag hier kunt lezen. Intussen krijg ik heel wat berichtjes van enthousiaste lezers die ook de nachttrein willen nemen en me om tips vragen. Voor jullie allemaal hier een lijstje van do’s en don’ts als je met de nachttrein wil reizen.

 

1 Oordoppen

Neem sowieso oordoppen mee, of je nu een goede slaper bent of niet. In de wagons wordt het na elf uur wel stil, maar de trein piept en kraakt als ie een bocht neemt of remt en staat ook ’s nachts wel op een paar plaatsen stil. Wij sliepen in een couchette met zes personen en dus waren er ook altijd wel medereizigers bij die we niet kenden. Wie weet wel snurkers.

 

couchette
Onze couchette nadat ze was omgebouwd tot slaapplek. Krap, maar gezellig!

2 Couchette = avontuurlijk

Een couchette met zes personen dus. Da’s voor echte avonturiers. Los van het feit dat je de andere gasten niet kent, bracht die couchette een aantal verrassingen voor mij mee. De zitbank waarop je zit bij aankomst, bouw je als het slaaptijd wordt om tot twee ligplaatsen. Da’s het juiste woord: ligplaats, geen bed. Je boekt immers ook een ligplaats als je je ticket boekt. Van de conducteur krijg je een laken om op te liggen, een fleece dekentje en een kussen. De ligplaats is een stuk smaller en harder dan een echt bed. Mijn medereizigers sliepen als roosjes; ik had het daar iets moeilijker mee omdat ik een slechte en lichte slaper ben. Bovendien ben ik wat claustrofobisch aangelegd en kwam de ligplaats van mijn bovenbuur me ’s nachts wat te dichtbij. De couchette met zes was achteraf gezien voor mij misschien net iets te avontuurlijk ingeschat. Ideaal is het natuurlijk wel als je met een groep van zes (met kleine kinderen erbij) reist. Die kleine kinderen hebben minder of geen last van de smalle en hardere bedjes en je kunt allemaal samen slapen. Reis je alleen of met twee? Dan zou ik voor een slaapcabine met twee bedden gaan, als je slecht slaapt en niet zo avontuurlijk bent. En bij de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij kregen we foto’s van de nieuwe treinstellen te zien, die ze vanaf september 2021 in gebruik nemen. Dat ziet er ook al een heel stuk comfortabeler uit!

 

3 Brussel – Wenen: niet elke dag

Elke maandag- en donderdagavond kun je van Brussel naar Wenen sporen. Elke zondag- en woensdagavond van Wenen naar Brussel. En dit van nu tot eind juni en weer vanaf september. Die zomerperiode die er tussenuit valt is echt wel jammer. Dat meldden we ook aan de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij. De verklaring is dat we het als een proefproject moeten zien, dat vooral inzet op zakenreizigers en scholen en voorlopig niet op de zomertoeristen. Blijven de boekingen zoals ze nu zijn met voldoende interesse, dan komt er volgende zomer wel een aanbod en ook een uitbreiding van het aantal reizen per week. In mijn ogen een beetje de kip of het ei, want met meer aanbod (zeker in de zomermaanden) ga je automatisch meer boekingen creëeren en het proefproject een betere kans geven. 

 

ontbijt
Het ontbijt op de trein. Over de wegwerpplastics spraken we de ÖBB: daaraan wordt gewerkt.

4 Eten en drinken

Er is op dit moment geen restaurantwagen in de nachttrein. Vergeet dus de filmscènes waarin je ziet hoe passagiers nog lekker tafelen voor ze gaan slapen. Er komt een conducteur rond met een karretje waar je eten en een kleine hap kunt bestellen. In de cabines staan ook voldoende flesjes water en een basisontbijt is inbegrepen in de prijs. Maar toch durf ik je aanraden om een picknick of een versnapering mee te nemen. Of te eten voor je opstapt. 

 

nachttrein
Het fleece dekentje van de ÖBB om onder te slapen.

 

5 Praktisch onderweg

De couchette van zes, ik vertelde het al, is bij momenten best krap. Maar iedereen heeft dus een kussen, laken en dekentje. Je bagage (als het van het formaat handbagage voor een vliegtuig is), past onder de onderste ligplaats en de bovenste ligplaatsen hebben ook nog een extra plek om een rugzak te stockeren. Voor grote koffers of veel rugzakken heb je niet veel plaats. Op de gang kun je ze ook niet zetten, want die moet vrij blijven voor passanten en de conducteur (en is heel smal). Verder is het nog handig om te vermelden dat er twee stopcontacten zijn. Neem dus zeker ook die power bank voor je gsm mee, want het niet zeker dat het stopcontact vrij gaat zijn. 

 

6 Traject 

Wij namen de trein in Brussel-Zuid. Die stopte op Belgisch grondgebied nog in Brussel-Noord en Luik. In Aken stond de trein een tijdje stil omdat ze van locomotief moeten veranderen. (Een Belgische locomotief kan niet helemaal over Duits grondgebied tot Oostenrijk rijden). Het hele traject duurt nu veertien uur. In Brussel vertrekt de trein om 18 uur; dus ben je even na 8 uur ’s morgens in Wenen. Dat is een mooi tijdstip om aan te komen, omdat je ook meteen in de stad bent. Hopelijk lekker uitgerust. Als je dat met een vliegtuig doet – en om 8 uur in de binnenstad wil staan – mis je de halve nacht. Of reis je ’s avonds en boek je nog een hotel. In mijn ogen moet je de prijs van die hotelkamer dan bij je vliegtuigticket optellen om een eerlijke vergelijking te maken qua kosten. 

 

7 Grote / kleine mensen

Mensen groter dan 1 m 85 moeten weten dat de bedden in een couchette voor hen niet geschikt zijn om op hun rug te slapen. Dat heeft te maken met de breedte van een wagon. Voor zijslapers geen probleem, maar dan weet je het wel. Voor kinderen lijkt het me wel heel fijn om samen in zo’n couchette te slapen, omdat zij van die lengte geen last hebben. De vier bedden op hoogte hebben ook alle vier een hekje aan de zijkant, zodat je er niet uit kunt vallen. In elke wagon zijn er toiletten en wasruimtes. 

 

Nachttrein
Met de collega’s onderweg. Een ideale teambuilding, zo met de nachttrein op stap!

 

8 Hoe boeken?

Boeken doe je via deze website. Ondanks het feit dat ik niet goed geslapen heb tijdens mijn nachtritten, blijf ik jullie absoluut aanraden om het een keertje te doen. Voor de geluiden heb je oordoppen, honger ga je niet hebben als je picknick meeneemt en grote of claustrofobische mensen boeken beter een echt bed. Het absolute voordeel: je reist op een manier die veel beter is voor het klimaat dan vliegen. En binnen Europa worden bestemmingen ineens weer dichterbij. Oké, er is nog wat werk aan het compatibel maken van de locomotieven en ook boekingssystemen kunnen eenvoudiger. Maar ik geloof erin dat nachttreinen de nieuwe manier van reizen wordt voor afstanden onder de 1000 km. Jij ook? Teken dan deze petitie en maak eens een uitstapje met de nachttrein. Het aanbod zal groeien, als wij blijven volhouden en de vraag hoog houden. 

Print Friendly, PDF & Email


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.