Review Superbuikgevoel – Anntje Peeters

Review Superbuikgevoel – Anntje Peeters

Wellicht weten jullie het al: ik ben boekenverslaafde. Zoals sommige vrouwen schoenen kopen, zo koop ik boeken. Literatuur, thrillers en kookboeken, in een straal van 500 meter zijn ze niet veilig voor mij! Meestal laat ik me leiden door bezoekjes aan boekenwinkels, maar soms leer ik boeken kennen door vrienden, toplijstjes, kranten of Goodreads. Dit boek werd me aangeraden door een Facebookvolger van I Love Eco, omdat ik vertelde dat ik aan het fermenteren was.

Superbuikgevoel is het tweede boek van Anntje Peeters. Haar eerste boek is Puur Natuurlijk Vrouw. Ik heb het zelf (nog) niet gelezen. Moest jij dat wel al gedaan hebben, mag je altijd even in een reactie laten weten waarom ik het zeker moet lezen.

Samengevat

Superbuikgevoel gaat over de ontdekkingsreis die auteur Anntje Peeters heeft afgelegd om van een super opgeblazen gevoel naar een superbuikgevoel te gaan. Heel kort samengevat: ze toont aan dat we in ons eetpatroon een paar basisingredIënten (voornamelijk bitters) missen en dat dit vaak de oorzaak kan zijn van verteringsproblemen. Ze legt niet alleen uit wat er dan precies misloopt, maar geeft ook tips en recepten om zelf aan de slag te gaan met bitters in onze voeding.

Opbouw

Na een voorwoord en een inleiding doorlopt Anntje deze hoofdstukken:

1 Bittere kruiden, betere buik

2 Over beestjes en lekkages in je darm

3 Stress en je spijsvertering: een slechte match

4 Voedingstips voor een superbuikgevoel

Ik las het boek deels op vakantie en deels op de trein, waardoor ik geen lijstjes bij hield van wat ik zeker moet vertellen. Daarna kwam er een vreselijk drukke maand september, waardoor ik nu even in mijn geheugen moet graven. Deze zaken heb ik onthouden uit het boek:

• Kijk eens naar het woord maaltijd: welke twee woorden herken je erin? Juist ja, maal en tijd. Een maaltijd zou dus de tijd moeten zijn die je neemt om je eten te malen. Hoe vaak nemen we voedsel of vulling tot ons zonder bewust de tijd te nemen om dat voedsel te malen?
  • Er staan heel wat receptjes in voor bitters met alcohol. Super, want ik hou wel van een apertief en digestiefje. Ook limoncello komt aan bod als een goed digestief. En de tip om limoncello eens met pomelo’s of pompelmoezen te maken. Ga ik zeker doen! Wel om te onthouden: ideaal is een eetlepel van zo’n digestiefje, niet de twee of drie glaasjes limoncello die ik graag drink.
  • We eten te weinig onkruid. Dat wist ik al en in het voorjaar eet ik er altijd veel van. Maar dan begint mijn moestuin zoveel opbrengst te geven, dat ik me er toch op betrap het onkruid weg te schoffelen of uit te trekken het op de composthoop te gooien. Niet meer doen met paardenbloem, dus, want die zit boordevol goede bitters.
  • Gefermenteerd eten is super. Dat wist ik al, maar ik heb toch weer een stimulans gekregen om er meer mee te doen. Vaak begin ik in de zomer door een overvloed aan oogst te fermenteren, maar blijft het dan ook gewoon onaangeroerd op mijn voorraadschap staan. Niet meer doen, dus: elke dag iets gefermenteerds in mijn eten proberen te brengen. Ik heb kimchi, zuurkool, yoghurt, radijzen en zuurdesem genoeg, dus waarom doe ik het eigenlijk niet?
  • Wist je ten slotte dat de meeste mensen zuurdesembrood veel beter verdragen dan gistbrood? En wist je ook waarom? Ik nu wel, want dit boek heeft me o.m. geleerd dat in zuurdesembrood de (tarwe)gluten al voor een stuk zijn voorverteerd, waardoor ons lichaam het gemakkelijker aankan. Net zoals ik yoghurt wel verdraag, maar een glas melk niet. Slim toch, die oude bewaartechnieken en de voordelen ervan op ons lichaam!
Nieuwe inspiratie om te fermenteren kreeg ik op een workshop door Liesbeth van Santé bij Lara Kookt voor u.

Conclusie

Weer een aanrader dus, dit boek. Niet alleen voor de talloze achtergronden, maar ook voor de concrete tips. Dus hup: allemaal het veld in om paardenbloemen te gaan plukken. En naar de bioboer voor witte kolen en andere groenten om zelf te fermenteren. En vergeet geen gember als je weer in de winkel komt, want in het boek staan heel wat recepten om zelf gemberdrankjes te maken.

Superbuikgevoel, geschreven door Anntje Peeters, kost 24,99 euro en kun je hier bestellen.