Recensie: bijen & hommels – Maureen Kemperink

Het is deze week ‘Week van de Bij’. Een belangrijkere week bestaat er niet, denk ik. Want door allerlei omstandigheden krijgen de bijen het tegenwoordig erg moeilijk. Elk voorjaar hoor je onheilspellende berichten van imkers die steeds minder bijen de winter door krijgen.

Ik ben geen imker en ik weet eerlijk gezegd ook te weinig van bijen. In mijn moes- en voortuin probeer ik zoveel mogelijk bijenplanten te zetten. Observatie leert me dat hommels gek zijn op ons lavendelveldje en de phacelia die overal uitkomt. Bijen houden meer van de kleine bloempjes, zoals een peterselie of een groenteplant die ik laat doorschieten.

Om die kennis wat uit te breiden, las ik het boekje ‘Bijen & Hommels’ van Maureen Kemperink. Het is een boekje uit de Verrassend Vlakbij-reeks van uitgeverij KNNV. Het boekje is verdeeld in vier grote delen. In het eerste deel krijg je een inleiding over bijen. In het tweede neemt de auteur je een heel jaar rond mee op bijen- en hommeltocht. Van het verschil tussen een bij, hommel en wesp in januari, over de levencycli van bijen in februari tot tips voor bijenhotels of bijenvriendelijke beplanting in je tuin: het zit er allemaal in. In een derde hoofdstuk toont Maureen Kemperink je op welke plekjes in Nederland en daarbuiten je best welke bijen kan gaan bekijken. Afronden doet ze met een leerrijk overzicht van bijen die in Nederland vaak voorkomen.

De rode draad door het boekje is observatie. De boodschap is: ga in je tuin zitten en kijk rond. Observeer. Geniet. Leer bij. En ik moet zeggen: het werkt wel. Niet dat ik nu rustig in mijn tuin ging zitten, maar ik observeer wel meer welke bijen waar vliegen nu ik het boekje gelezen heb. Graag had ik ook meer soorten bijen van mekaar kunnen onderscheiden, maar dat lukt (nog) niet. Daar heeft de auteur of dit boekje geen schuld aan: het zijn er gewoon te veel. En daar mag ik me dan gelukkig prijzen: er vliegen te veel soorten bijen en hommels in mijn tuin om ze van elkaar te kunnen onderscheiden. Hoera!

Ik ging onlangs naar een studiedag over het belang van de bijen en welke initiatieven er momenteel in België al genomen worden om de bijen te ondersteunen. Heel wat, leerde ik zo. Maar het kan en moet nog beter. Want bijen hebben het door de opwarming van de aarde, de grote velden monocultuur met vooral maïs en tarwe en het overvloedig gebruik van pesticiden erg moeilijk. Reken daarbij de vervelende varroamijt, een beestje dat de bijen van binnenuit parasiteert en je weet dat hun toekomst er niet rooskleurig uit ziet, terwijl we ze wel nodig hebben voor de bestuiving van het overgrote deel van ons voedsel. Daarom een warme oproep: leer bij over bijen! Dat kan zijn door een mooi boekje als dit van Maureen Kemperink te lezen, maar ook door in je eigen tuin voor de bijen te zorgen. Laat die pesticiden in de winkel staan, plant een bijenbuffet vol nectarrijke bloemen, bouw een bijenhotel. En vooral: observeer. Je wordt er instant blij van door die diertjes te zien vliegen.

Bijen & Hommels van Maureen Kemperink kost 14,95 euro en kun je hier kopen.