Recensie: The Green Kitchen Smoothies

Recensie: The Green Kitchen Smoothies

The Green Kitchen Smoothies is het derde boek van David Frenkiel en Luise Vindahl. Hij is een fotograaf, zij een natuurvoedingsdeskundige: de perfecte match voor heerlijke recepten. Op hun blog delen ze hun mooiste foto’s van recepten. Heerlijk als inspiratiebron.

Maar noem me ouderwets: de meeste keukeninspiratie doe ik op in kookboeken. Zeker in kookboeken als die van The Green Kitchen. Hun eerste twee boeken (The Green Kitchen en The Green Kitchen Travels) behoren nog steeds tot mijn top vijf van mooiste kookboeken. Ik haalde er al heel wat inspiratie uit, al maak ik de gerechten nooit helemaal 100% na.

Zo ook bij dit smoothie-boek. Het is een streling voor het oog: al die mooie potjes en heerlijke potjes van fruit en groenten. Je krijgt meteen weer zin om je blender boven te halen en smoothies te maken. Ze delen hun recepten in in zes hoofdstukken, met basisrecepten, eenvoudige smoothies, kunstwerkjes , notenmelk, sap en nagerechten als titel.

David & Luise zouden The Green Kitchen niet zijn zonder degelijke inleidingen en hoofdstukken boordevol achtergrond. Zo leggen ze helder het verschil uit tussen sapjes en smoothies, tonen ze welke zaken je nodig hebt om goede smoothies te maken, hoe je je voorraadkast best vult als je van plan bent om niet bij elke smoothie-ingeving naar de winkel te spurten en geven ze nog een lijstje tips & trics mee.

Ik heb vooral genoten van het hoofdstukje ‘kunstwerkjes’. Zo zou je de foto van de parfait van kiwi, boerenkool en chia als kunstwerk aan je muur hangen, zo lekker ziet het eruit. Het ondersteboven ontbijtje (waar ze granola, yoghurt en smoothie combineren op zo’n manier dat je het de avond voordien kan klaarzetten om ‘s morgens mee te nemen als je vroeg de deur uit moet) is erg inspirerend. Ik testte uit dit hoofdstukje de groene gazpachosmoothie tijdens een druk weekend toen ik een hele dag op een beurs stond voor het werk. De smoothie bevat paprika, bleekselderij, komkommer, peterselie, olijfolie, ciderazijn, peper en zout en op het einde een lepel yoghurt. En fris, groen soepje met minder vocht dan een klassieke soep, vandaar de naam smoothie. Lekker en vullend; heerlijk om tussendoor toch gezond en snel te eten (al weet ik wel dat snel eten helemaal niet gezond is).

David & Luise hebben kinderen voor wie ze dagelijks vers koken. Dat was vooral te merken in het boek ‘The Green Kitchen Travels’, maar ook hier voel je dat ze gewoon zijn om hun kinderen verse ingrediënten voor te schotelen. Mijn kinderen zijn dol op fruitsmoothies en uit dit boek haal ik weer inspiratie en motivatie om hen nieuwe smaken te laten proeven.

Maar bovenal is dit kookboek om onderuit te zakken in de zetel en te genieten. Genieten van de heerlijke recepten, de magnifieke foto’s en de gezonde vitaminen die van die foto’s afspatten.

The Green Kitchen Smoothies kost 16,95 euro en je kunt het hier bestellen.

ISBN : 9789023014904