Review: The Green Kitchen at Home

Review: The Green Kitchen at Home

The Green Kitchen at Home is het vierde boek van David Frenkiel & Luise Vindahl dat ik in mijn kookboekenkast mag zetten. En het is eentje dat er vaak in en uit gaat, omdat ik er veel inspiratie uit haal. Een review van een fantastisch mooi en inspirerend kookboek.

David & Luise

David Frenkiel was een ongezonde vegetariër die in Rome woonde; Luise Vindahl een gezonde alleseter uit Scandinavië. Hij is fotograaf, zij voedingsdeskundige. Ze ontmoetten elkaar, werden verliefd en hun eetstijl werd een mooie symbiose: Luise leerde David gezond eten. Zij maakte zo’n fantastische gerechten klaar dat hij besloot ze te fotograferen. Samen maakten ze het blog The Green Kitchen. Een eerste boek bleef niet lang uit en in een tweede publiceerden ze de lekkerste gerechten die ze overhielden van een wereldreis met hun eerste kindje. Intussen telt het gezin drie kinderen en kon een gezinskookboek dus ook niet uitblijven. Zie hier: The Green Kitchen at Home.

Koelkastbuffet

De ondertitel luidt: gezond, vegetarisch en snel eten voor elke dag. En dat is wat je in dit kookboek effectief vindt. Het eerste hoofdstuk is meteen mijn lievelingetje: koelkastfavorieten. David en Luise beschrijven wat zij het liefst elke dag in hun koelkast of voorraadschap terugvinden: tomatensaus (mijn recept vind je hier), pesto, hummus, pompoenpuree, snelle quinoa, groenten uit de oven, platborden (zelfs in alle kleuren van de regenboog). Met zo’n gevulde koelkast heb je altijd de basisingrediënten bij de hand voor een fantastische maaltijd. Het is ook mijn favoriete manier van een drukke week te combineren met gezond eten: op zondag een voorraadje bij elkaar koken, zodat je de hele week kunt terugvallen op het buffet in je koelkast.

Handige maaltijden

In het hoofdstuk ontbijt vind je allerlei tips en recepten om je ontbijt eens anders aan te pakken dan boterhammen met choco. De intussen alombekende granola passeert de revue. Opvallend vind ik wel om hier redelijk wat yoghurt tegen te komen, terwijl ze in hun eerste boeken vooral plantaardig kookten. Centraal bij het ontbijt blijft wel het fruit dat ze in overvloed gebruiken. Mooi! Na het ontbijt nemen de auteurs een hoofdstuk te tijd om ‘handige maaltijden’ te beschrijven: maaltijden die je handig ook ergens mee naartoe kunt nemen. Je ziet spontaan een heerlijke picknick ontstaan, maar ik zie ook veel meeneem-lunchideeën voor mijn bentobox.

De hoofdgerechten delen ze op in twee hoofdstukken: eentje voor doordeweeks en eentje voor als je wat meer tijd hebt in het weekend: dat getuigt duidelijk van ervaring met een gezin met kinderen. In de twee laatste hoofdstukken komen spreads & bijgerechten en nagerechten aan bod.

Foto’s

De grote sterkte van dit boek is de fotografie. David Frenkiel kent duidelijk zijn vak. Elke pagina bevat minstens één oerdegelijke foto. Maar de foto’s kunnen nog zo mooi zijn, als de recepten niet kloppen, maak je niet zo kort na elkaar vier fantastische boeken. Grote pluim dus ook op de hoed van Luise Vindahl. De ingrediënten zijn trouwens vlot haalbaar als je eens af en toe een voet binnenzet in een biowinkel, want ze werken wel vaak met natuurproducten.

Getest

Ik testte zelf twee gerechten voor ik deze review schreef. Op een zondagavond combineerde ik een restje gebakken aardappelen met een vegetarische fish tot een fish & chips een kraampje in Londen waardig. Mijn foto kan uiteraard niet tippen aan het origineel. Een tweede gerechtje dat ik probeerde is de vegan tonijn. Niet dat ik tonijn mis in mijn vegetarisch eetpatroon, ik was vooral nieuwsgierig naar wat een combinatie van kappertjes, nori-vellen en geweekte zonnebloempitten zou worden. Eerlijk: het is hemels, veel lekkerder dan een echt stukje tonijn! Ik maakte het ook eens voor een evenement van een vereniging als spread op een broodje en voor bij een snelle frietjesmaaltijd verwerkte ik het goedje tot een vegan fishstick. Een echte ontdekking.

Besluit

Ik vind The Green Kitchen at Home het beste van de vier boeken. Misschien omdat ik zelf ook blijf hameren op gezonde voeding voor mijn heel gezin, zeker in drukke periodes. Als ik één puntje van kritiek mag geven, vind ik dat er meer aandacht aan de seizoenen mag zijn, zeker bij het fruit. Maar voor de rest: dit boek verdient een plaats op uw kerstlijstje!

1 thought on “Review: The Green Kitchen at Home”