Food Pharmacy: niet zomaar een boek over darmflora

Food Pharmacy is bij uitstek het beste boek dat ik de laatste jaren gelezen heb over gezonde voeding, het belang ervan en hoe je het kunt aanpakken. Als je iemand met chronische pijn, darmproblemen of een gezonde dosis interesse in gezonde voeding een plezier wil doen, doe hem of haar dan dit boek cadeau. Uren leesplezier, vertier en genot in de keuken verzekerd.

Food Pharmacy
Een voorbeeld van een recept: granola

Titel

De titel zette mij een beetje op het verkeerde been: ik verwachtte een boek vol huis-, tuin- en keukenmiddeltjes om je gezondheid te boosten. Uiteraard had ik verder moeten lezen, want de ondertitel luidt: ‘een verhaal over darmflora, goede bacteriën, onderzoek en ontstekingremmend voedsel. Wordt voorgeschreven aan iedereen die gezonder wil leven door bewuster te eten. Overdoseren is niet mogelijk.’

Ontstekingen

Ik voelde me meteen aangesproken door die ondertitel. Want hoe gezond en natuurlijk ik ook probeer te eten, mijn lichaam blijft ontstekingen aanmaken op plaatsen waar ik het niet wil op momenten dat het me helemaal niet uitkomt. Dat stress, te weinig slaap en een te druk leven daar voor iets tussen zit, weet ik intussen ook. En misschien wees ik nog iets te veel met mijn beschuldigende vinger naar dat drukke leven. Maar mijn agenda begint er leefbaarder uit te zien nu ik besloten heb om te stoppen als freelance lesgever: oef!

Food Pharmacy
Mooie vormgeving, vind je niet?

Maar toch: waar zou die neiging van mijn lichaam tot ontstekingen vandaan komen? Ik eet gezond, voel goed aan wat ik verdraag en wat niet, ben me bewust van de processen die in mijn lichaam spelen en toch kan een idiote muggenbeet zo gaan ontsteken dat mijn hele been rood ziet. Of kan een simpele overbelastingen van een spier uitmonden in een ontsteking. Volgens Mia en Lina ben ik niet alleen en zijn er nog heel wat dingen die ik blijkbaar niet helemaal juist doe.

Hilariteit

Maar goed, het gaat hier niet om mij, maar wel om dit fantastische boek. Het zit namelijk boordevol interessante weetjes. En die worden op zo’n geweldige manier verteld dat ik meer dan eens hardop heb gelachen. Op de trein bijvoorbeeld, waar mijn treinvriendjes mee hebben mogen / kunnen / moeten genieten van de beschrijving van de perfecte drol. Hilarisch! Je moet het maar doen: een onderwerp dat toch nog redelijk in de taboesfeer zit op zo’n luchtige manier vertellen. Wat ik ook helemaal super vond, is de beschrijving van de ideeënwereld en de ervaringswereld. Ja, Plato wordt er zelfs even bij gehaald. Niet om filosofisch te doen, wel om het de perfectionisten in deze wereld wat gemakkelijker te maken. Want bij moeilijke opdrachten of netelige onderwerpen komt telkens de relativering: zo ziet het eruit in de ideeënwereld die we allemaal nastreven, maar in de ervaringswereld gebeurt het ook wel eens dat Lina en Mia naar een brunch vol slecht eten gaan en daar toch van genieten.

Welkomsshotje met kurkuma en appelazijn.

Hoofdstukken

• Leer genieten zonder suiker,
  • kies voor eten dat voedt in plaats van vult,
  • eet volop groente,
  • kies vet met zorg
  • bereid eten met lagere temperaturen
  • geef je lichaam de kans om te herstellen.

En dan zit er ook nog een verborgen hoofdstuk in, waardoor ik zin kreeg om dit boek op te sturen naar onze Minister van Volksgezondheid. Het bevat een aanklacht tegen systemen die ziektes in stand houden, een systeem waarin gezonde voeding duurder is dan ontstekingsbevorderend fast food.

Interessant

Suiker, voedsel in plaats van vulling, groenten, gezonde vetten: daar was ik al helemaal mee. Maar die lagere temperaturen waren helemaal nieuw voor mij. Ze proberen je zeker niet te bekeren tot de RAW-voeding, maar reiken je wel tips aan om meer rauwe voeding te eten. Zo maken de auteurs bijvoorbeeld soep door eerst linzen te koken en daar rauwe groenten aan toe te voegen. Zo krijg je lauwe soep die nog alle voordelen heeft van rauwe groenten.

Ook het idee van periodiek vasten vond ik interessant. Geen vastendagen, maar wel de tijd dat je voedsel inneemt beperken. Zo zijn zij bijvoorbeeld voorstander van je ontbijt over te slaan, ’s middags je hoofdmaaltijd te eten en ook ’s avonds weer lichter te eten. Ik weet in elk geval dat ik mezelf niet meer ga dwingen om ’s morgens vroeg te eten als mijn lichaam daar niet naar vraagt. En misschien moet ik dat bij mijn twaalfjarige zoon ook maar niet meer forceren?

Nog een voorbeeld van en recept.

Recepten

Er staan niet zo veel recepten in het boek, maar ze zijn wel bijna allemaal super interessant. Die met vis sloeg ik sowieso over. Ik testte het welkomsshotje met kurkuma, de golden milk, de aardappelsalade en de groene smoothie. Allemaal super qua samenstelling! De golden milk is echt lekker, aan de rest is het een beetje wennen. Maar als je weet dat je super gezonde voeding binnen krijgt waar je lichaam helemaal blij van wordt, gaat dat wennen wel snel.

Conclusie

Ik heb van elke letter in dit boek genoten! De vormgeving is heerlijk: rustig, modern en zeker niet opdringerig. De schrijfstijl is fantastisch en je voelt dat alles wat Lina en Mia schrijven, echt doorleefd is. Een absolute aanrader!

Food Pharmacy is uitgegeven bij Altamira en je kunt het hier bestellen.