Recensie: Kook het Seizoen – Leentje Speybroeck

Als jij zelf een kookboek zou mogen schrijven, hoe zou het er dan uit zien? Voor mij moet het een boek zijn dat de seizoenen volgt, verrassend nieuwe recepten geeft en de gerechten wonderbaarlijk mooi weergeeft. Een van mijn dromen (een kookboek schrijven) kan ik bij deze opbergen, want Kook het Seizoen is het kookboek dat ik zou schrijven als ik het zou kunnen.

kookhetseizoen
Als je goed kijkt, zie je mij links onderaan met een glas wijn in de hand op de foto staan. #trots

Niet helemaal objectief

De eerlijkheid gebiedt me dat ik niet helemaal objectief kan zijn als ik dit boek recenseer. Het is immers geschreven door mijn fantastische Velt-collega Leentje Speybroeck en ik heb van aan de wieg tot aan de drukpers mee gevolgd. Mee een crowdfunding geleid om geld in te zamelen om dit boek mogelijk te maken. Mee mogen brainstormen over de titel, de opbouw, de groenten, de gerechten. Mee mogen nakijken hoe de teksten vorm kregen. Mee mogen supporteren toen Leentje door de bomen het bos niet meer zag. Ook mee mogen gaan koken toen de foto’s van de herfst werden ingeblikt. En mee mogen ‘go’ roepen toen de pdf naar de drukker ging. Morgen mag ik mee aan de doopvont staan als we het officieel lanceren. En daar ben ik erg dankbaar voor.

Kookhetseizoen
Een voorbeeld van een identiteitskaart van de bloemkool.

Opbouw van het boek

Zoals de titel al doet vermoeden, is dit boek ingedeeld in vier seizoenen: we volgen een jaar lang (van de lente tot en met de winter) wat de seizoenen ons bieden hier dicht bij huis. Maar er is meer, veel meer. Want van elk seizoen licht Leentje vijf groenten of fruit toe in een speciale groentefiche. In de lente bijvoorbeeld lees je van de doperwt, radijs, koolrabi, bloemkool en aardbei meer over wanneer je ze precies kunt eten, hoe je ze bewaart, voorbereidt, rauw bereidt, warm bereidt, met welke smaakmakers je ze het best combineert en welke partnergroenten of -fruit er goed bij gaan. Tussen elk seizoen krijg je intermezzo’s die je inspiratie bieden om nog meer van het seizoen te genieten. In de lente lees je over eetbare onkruiden en kiemgroenten. In de zomer over verfrissende drankjes en de beste groentebarbecue. In de herfst over een lunchbox vol gezond lekkers en het je eenvoudig kunt fermenteren. En in de winter over verwarmende stoofpotjes en winterse feesthapjes.

kookhetseizoen
Een van mijn favoriete recepten: lauwe koolsalade met kappertjes.

De auteur

Leentje Speybroeck is mijn collega bij Velt, maar daarnaast ook een fantastische mama voor Floor en een buitengewoon goede kok. Elk recept dat ze in dit kookboek beschrijft, is duchtig beproefd, getest, overwogen, geproefd, gewikt en gewogen. Leentje tovert met ingrediënten zoals ik dat met woorden probeer te doen. Ze is een overtroffen kunstenaar in de keuken en dat voel je op elke pagina van dit boek. Nog een andere geweldige collega Reine De Pelseneer speelde als geen ander haar rol als woordkunstenaar en zorgde ervoor dat het boek zonder fouten naar de drukker kon. De foto’s zijn al even mooie kunstwerkjes, van de hand van Wout Hendrickx en gestileerd door Debby Demangelaere. Vormgever Boris Snauwaert plaatste de kers op de taart en gaf elk facet van dit boek het respect dat het verdient in een absoluut geweldige lay-out.

Zoek niet langer

Wie naarstig op zoek is naar het ideale eindejaarscadeautje of dé ultieme tip voor op z’n eigen verlanglijstje is met dit boek een zorg armer. Zoek niet langer, het ideale kookboek koop je gewoon bij je lokale afdeling of via de Velt-winkel.