De week van de mobiliteit: hoe eco zijn mijn verplaatsingen?
Het is deze week de week van de mobiliteit. Een week waarin we worden opgeroepen om onze verplaatsingen op een meer eco manier aan te pakken. Ik probeer 52 weken per jaar mijn verplaatsingen zo ecologisch mogelijk te doen, maar stond er deze week wel wat meer bij stil. Want wat vind ik het toch moeilijk om die koning auto volledig aan de kant te laten staan.
Maandag: As – Antwerpen – As
Een normale maandag vandaag, waarin ik op kantoor in Antwerpen Berchem ga werken. Het valt op hoe donker het ’s morgens al is, maar ik word wel getrakteerd op een magnifiek uitzicht langs het kanaal. En het leuke gezelschap van de treinvriendjes!
- 6:00 uur: de fiets op van As naar Hasselt
- 7:07 uur: de trein vertrekt op tijd!
- 8:09 uur: en hij komt ook op tijd aan!
- 8:13 uur: aangekomen in Antwerpen
Om dan ’s avonds weer het omgekeerde te doen:
- 16:47 uur: bureautje leeg, hup naar het station,
- 16:57 uur: de piekuurtrein richting Hasselt
- 17:58 uur: beetje te laat, maar omdat mijn fiets in Hasselt staat, ben ik niet meer afhankelijk van een aansluiting
- 18:50 uur: thuis!
Dinsdag: thuiswerkdag
Gelukkig een thuiswerkdag, want Michiel is ziek. Ik neem de auto naar Genk om naar de dokter te gaan. Victor gaat ’s avonds basketten. Hij wordt opgehaald door de mama van een ploeggenoot, wij nemen de auto om ze te gaan halen. In totaal staan er dus 25 autokilometers op de teller vandaag.
Woensdag: nog een thuiswerkdag
Maar ’s ochtends ga ik eerst sporten. Da’s maar 5 km, dus dat kan perfect met de fiets. ’s Avonds is het even spannend, want ik moet de deelauto gaan halen om donderdag naar een congres in Nederland te gaan. Omdat ik niet precies weet hoe het juist allemaal werkt, brengt Pascal me met de auto. Er komen dus een paar autokilometers bij, zowel met onze eigen auto als met de deelauto.
Donderdag: met de deelauto op stap
De plek van het congres (Culemborg) is moeilijk met het openbaar vervoer bereikbaar, zeker om er al om 10 uur te geraken vanuit Limburg. Dus rij ik er met de deelauto (Cambio) naartoe. Een deelauto is een slim en duurzaam idee, want zo gebruik je de auto met meerdere personen en staat ie in verhouding veel minder stil. Wel jammer dat het een diesel-auto is, vind ik. ’s Avonds lever ik ‘m weer in en kom ik met de bus van De Lijn naar huis, want die stopt hier quasi voor de deur.
Vrijdag: thuiswerkdag en workshop van onze Velt-afdeling
Het thuiswerk is handig, want ik moet er geen kilometers voor maken. ’s Avonds begeleid ik voor onze Velt-afdeling een workshop fermenteren en moet ik heel veel materiaal meenemen. En het regent. Dus nemen we de auto: gelukkig maar 3 km in totaal.
Zaterdag: leesgroep en op reportage
De leesgroep is in Genk: lekker dichtbij en dus neem ik de fiets. Vooraf rij ik nog even langs de versmarkt voor brood en aardappelen. Zo komen er weer 20 fietskilometers bij. ’s Avonds moet ik op reportage voor mijn werk en moet er weer veel materiaal mee. Ik neem onze eigen auto en maak 42 km.
Zondag: slecht weer – pyjamadag
Zondag is het zo slecht weer dat je er geen hond door zou jagen. De kinderen nemen toch de fiets naar de Chiro en ik blijf de hele dag binnen: koken, strijken en bloggen.
Conclusie: vaak is de auto een gemakkelijkheidsoplossing en zou het wel anders kunnen. Maar door andere vervoersmiddelen te combineren, maken we toch heel wat alternatieve kilometers dan enkel autokilometers. Als ik deze week enkel onze eigen auto-kilometers tel, kom ik op 90, terwijl we ik minstens 300 alternatieve kilometers tel. Die cambio-kilometers zijn dubbel: 315 km uitstoot, maar niet met mijn eigen auto.
Ik blijf ermee in dubio. Hoe pakken jullie het aan om zo weinig mogelijk autokilometers te maken met een job, kinderen met hobby’s en wonen in een uithoek?