Recensie: de natuur als medicijn

Recensie: de natuur als medicijn

Ken je Creosa Govaers nog / al? We werkten dit voorjaar met haar en Iris van Druantia samen voor een reeks DIY’s voor home-made cosmetica. Hier vind je een overzicht van de recepten die we toen maakten. Creosa heeft nu een nieuw boekje uit: de natuur als medicijn. Hierin beschrijft ze meer dan honderd kruidenremedies voor alledaagse kwaaltjes.

Creosa
Zo ziet het eerste deel van de inhoudstafel eruit.

Opbouw

Het boek is ingedeeld in drie grote hoofdstukken. Eerst overloopt Creosa planten met een medicinale werking. Dat pakt ze alfabetisch aan, waardoor je handig kunt zoeken in dit hoofdstuk. De informatie per plant is beperkt. Van basilicum lees je bijvoorbeeld: ‘Basilicum komt oorspronkelijk uit India. Het kruid kreeg er een heilige status. Basilicum is een zegen voor maag en darmen. Overgiet enkele verse blaadjes met warm water. Laat een paar minuten trekken en drink het na een zware maaltijd of bij maag- en darmproblemen. De geur van essentiële olie van basilicum zorgt voor meer zelfvertrouwen. Handig voor wie verlegen is en geen contact met anderen durft te leggen.’ Van de meeste planten krijg je ook een foto te zien, wat handig is voor de herkenbaarheid.

In een volgend hoofdstuk krijg je allerlei remedies aangereikt, letterlijk van ‘kop tot teen’, want in dit hoofdstuk vertelt Creosa over remedies bij kwaaltjes aan hoofd, haar, gezicht, ogen, oren, neus, mond, keel en luchtwegen, hart en bloedvaten, maag en darmen, lever, huid, handen, blaas en urinewegen, benen en voeten. Maar je krijgt er ook tips voor een gezonde boost met groenten en fruit, vrouwen- en kinderkwaaltjes.

In het laatste hoofdstuk krijg je enkele tips om zelf kruiden te kweken, zoals bemesting, zaaien, vermeerderen, stekken en Creosa’s top tien voor medicinale kruiden.

Creosa
Een voorbeeld van de beschrijvingen van kruiden.

Look & Feel

De natuur als medicijn is een klein boekje dat ideaal is voor iemand die meer met kruiden wil gaan werken en een opstapje wil in de kruidenwereld. De lay-out is niet te bombastisch, want foto’s zorgen voor een goed evenwicht. Opvallend vind ik heel wat disclaimers in de tekst. Let op met dit kruid als je vb. nierproblemen hebt. Of als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Ik weet dat die disclaimers er moeten zijn en dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn. Maar voor mij namen ze de bovenhand en waren ze lay-outgewijs net te aanwezig. Dit zou een beginner net kunnen belemmeren om met kruiden aan de slag te gaan.

Creosa
Een voorbeeld van de tips bij kwaaltjes.

Mijn mening

Ik vond Creosa’s vorig boek ‘Creatief met kruiden en essentiële oliën’ beter, omdat het recepten geeft van waaruit je meteen aan de slag kunt. Dit is eerder een naslagwerk dat je een basisachtergrond geeft in kruiden. In die zin vind ik de Kruidenkalender 2019 een fijne aanvulling op het boekje, want hierin staan weer de recepten waar ik zo van hou.

De natuur als medicijn is uitgegeven bij KNNV Uitgevers en kost 16,95 euro.