Recensie: Food Pharmacy: op jacht naar goede voeding

In het nieuwste boek van Food Pharmacy nodigen Lina Nertby Aurell en Mia Claes ons uit om gezondheidsjager te worden. Gezondheidsjagers ‘leggen bij hun voedingskeuze de nadruk op hun gezondheid. Ze zoeken naar extra voedzaam eten en richten zich minder op voedingsmiddelen uitsluiten. En hoewel gezondheidsjagers een breed scala aan producten eten, zijn het jagers met een groot respect voor de natuur.’

Food Pharmacy
Zalige tekeningen smukken de soms serieuzere inhoud op.

De mensheid fixen

Ik kende Lina en Mia al uit hun vorige boek. Dat kreeg ook de titel Food Pharmacy, maar was toegespitst op darmflora en ontstekingsremmend voedsel. Hier brengen ze een extra dimensie in het verhaal: een klimaatvriendelijke lifestyle. Want, zo stellen de auteurs, voeding biedt ons een kans om de twee grootste bedreigingen van de mensheid te beïnvloeden: de wereldwijde gezondheidsproblemen én de klimaatcrisis. Met de wereldwijde gezondheidsproblemen wordt voor een keertje niet covid19 bedoeld, maar wel welvaartsziekten. En dat ons slecht eetpatroon én die welvaartsziekten én een gigantische impact op onze planeet betekenen, maakt ook dat we die allebei kunnen aanpakken door dat eetpatroon drastisch te veranderen. Of, om het met de woorden van Johan Rockström te zeggen: ‘Als we ons voedsel fixen, fixen we de wereld. En daarmee de mensheid.’

Food Pharmacy
Een voorbeeld van een recept

Plato’s ideeënwereld

Net zoals in hun vorige boek sust de filosofie van Plato de perfectionisten. Want er bestaat zoiets als een ideale wereld waarin de beste ideeën leven en de realiteit van elke dag waarin je soms op een kwartier tijd een (gezonde) maaltijd op tafel wil zetten. Of om de zes doelen van de gezondheidsjager na te streven. Want dat houdt wel wat in, die ideale jagerswereld:

1. Richt je op wat je kunt toevoegen in plaats van uitsluiten
  2. Vul je bord met zoveel mogelijk groenten
  3. Alles draait om variatie
  4. Kies – als het kan – voor biologische, lokale en seizoensproducten
  5. Eet de hele plant (stengels, schillen enzovoorts)
  6. Maak alles zelf klaar

Zeker bij dat laatste moest ik even slikken. Want hoewel Lina en Mia het in hun eigen, geweldig luchtige stijl allemaal voorstellen alsof leven als een gezondheidsjager je alleen maar voordelen oplevert, de doelstelling om alles zelf klaar te maken, houdt heel wat ambitie in. Zeker in combinatie met een drukke job weet ik hoeveel planning, voorbereiding en opoffering van je zondag vraagt.

Food Pharmacy
Zo ziet het gezondheidsjagerskompas eruit.

Het kompas

Goed gevonden en leidraad door het hele verhaal, is het gezondheidsjagerskompas. Dat kompas daagt je namelijk uit om zoveel mogelijk variatie op je bord te brengen en combineert van de doelen die ik hierboven beschreef, dus doelstelling 2 en 3. In dat kompas staan tien voedingsmiddelen die we vaak te weinig eten en waarvan uit onderzoek blijkt dat we er net meer van moeten eten. En toevallig zijn die ook nog eens – als je ze biologisch, uit het seizoen en lokaal koopt – gezond voor onze planeet. Ze hebben het dan over peulvruchten, kolen & uien, bladgroenten, wortelgroenten, andere groenten, fruit, volkoren granen, noten & zaden, kruiden & specerijen en boosters. Zie het als een spelletje: elke keer je een van deze voedingsmiddelen eet, mag je een bolletje kleuren. Het doel is om zoveel mogelijk van die bolletjes te kleuren op een dag. Zo richt je je op wat je wèl kunt toevoegen in plaats van wat je moet weglaten (zoals meestal bij een dieet).

Food Pharmacy
Een voorbeeld van beleidsaanbevelingen

Mijn gedacht

Lina en Mia weten waarover ze spreken. En ze doen dat in een luchtige stijl, ook al gaat het over moeilijke onderwerpen. De informatieve stukken worden afgewisseld met recepten en lijstjes (per hoofdstuk ook beleidsaanbevelingen voor politici). De recepten zijn helder uitgelegd en je hebt geen onmogelijke ingrediënten nodig. De auteurs zijn duidelijk jonge mama’s, want het hoofdstukje ‘groene leugens’ verklapt hoe zij in zoveel mogelijk eten groenten proberen weg te moffelen en dan aan hun kinderen vertellen dat die er niet in zitten. De lay-out is verfrissend, de tekeningen echt mooi en in de foto’s voel je dat die wel professioneel, maar niet kunstmatig zijn.

Net als de eerste Food Pharmacy is dit een boek dat een groot publiek verdient. Toch voelde ik de uitgangspunten en verfrissende ideeën van hun eerste boek bij mij meer aansloegen. Daar kreeg ik nog meer goesting van om meteen mee aan de slag te gaan.

Food Pharmacy, op jacht naar gezonde voeding, uitgegeven bij Uitgeverij Becht, kost 21,99 euro en kun je hier bestellen.