Hormoonverstoorders – tips van pro’s: Blabloom

Hormoonverstoorders – tips van pro’s: Blabloom

Hormoonverstoorders zitten overal en dat is een probleem. Ze zorgen er namelijk voor dat de dirigent van het orkest dat al onze organen zijn, zijn werk niet kan doen. En dat kan (op termijn) voor gezondheidsproblemen zorgen. In dit bericht schreef ik al wat de overheid de komende jaren van plan is rond hormoonverstoorders en mijn kritiek daarop. 

In deze reeks laat ik vrouwen aan het woord die al jarenlang ervaring opbouwden in de problematiek. Maar vooral: die zich verdiept hebben in de alternatieven. Zo kon je al de verhalen van Druantia, Zolea en Cîme lezen. Vandaag laat ik Kim van Blabloom aan het woord.

Wie ben je en wat doe je professioneel?

Ik ben Kim, mama van drie energieke kinderen en inhoudelijk verantwoordelijke bij Blabloom. Ik heb jaren als verpleegkundige met hart en ziel op de spoedgevallendienst gewerkt. Na en vooral dóór mijn masteropleiding begon ik kritischer naar dingen te kijken en veel zaken in vraag te stellen. Ik miste toen ik zwanger was het juiste advies en vertrouwen in de producten die ik kocht. Samen met onder andere mijn man Jan ben ik toen Blabloom gestart. Onze missie? Het laagdrempelig maken van gezonde en duurzame producten voor jonge gezinnen, hen inspireren én goed advies geven.

Blabloom wil gezonde en duurzame producten voor jonge gezinnen laagdrempelig maken, hen inspireren én goed advies geven. (Foto: Blabloom)

 

Hoe kwam je met de problematiek in aanraking?

Blabloom was nog in opstart toen ik een reportage van Pano zag over hormoonverstoorders in vochtige billendoekjes. Als mama van een dochtertje en zwanger van een tweede was ik hierdoor zo ontzet dat we meteen op zoek gingen naar gezonde alternatieven. Op dit principe is trouwens onze hele productselectie gebaseerd: Blabloom biedt gezonde en duurzame alternatieven aan voor gangbare producten. Oorspronkelijk richtten we ons voornamelijk op baby’s, inmiddels kan je bij Blabloom ook terecht voor verzorgingsproducten voor het hele gezin en bij uitbreiding – op vraag van onze klanten – ook voor de hele leefomgeving thuis: voedselcontactmaterialen, schoonmaakmiddelen, wasproducten …

  

Hoe communiceer je over hormoonverstoorders?

We geven zoveel mogelijk info mee in onze productteksten en schrijven regelmatig blogberichten om de problematiek rond hormoonverstoorders aan te kaarten. Deze extra berichten zijn noodzakelijk, omdat we wettelijk in de productteksten geen info mogen plaatsen als “bevat geen parabenen, bevat geen ftalaten….” omdat dit in strijd is met de Europese Cosmeticaverordening. Hierover kregen we een waarschuwing na controle van de FOD Volksgezondheid. Deze tegenstrijdigheid maakt het moeilijk om op een transparante manier te communiceren over hormoonverstoorders. Toch bereikt onze info onze klanten wel, want we krijgen hierover veel vragen. Onze klanten vertrouwen hierin erg op onze selectie, maar zijn zelf ook kritisch. Dat zie ik als een meerwaarde: het houdt me scherp, en helpt me zelf hierin te groeien en kritisch te blijven.

Hoe creëer je een gezond aanbod?

We hanteren strenge product-selectiecriteria voor al onze producten, dus zowel voor de ingrediënten van verzorgingsproducten als de materialen van speelgoed, voedselcontactmaterialen en textiel. Voor elk verzorgingsproduct in ons assortiment screen ik ieder ingrediënt via de database EWG. Een huzarenwerk, maar volgens is dit mij momenteel de enige manier om een – wetenschappelijk onderbouwde – goede keuze te maken. Niet in het minst omdat ik alle producten die we verkopen bij Blabloom ook met een gerust hart voor mezelf en mijn eigen kinderen wil gebruiken. Dit monnikenwerk is enorm arbeidsintensief; ik ben er dan ook nagenoeg fulltime mee bezig maar voor mij is dit dan ook de grootste meerwaarde om als klant bij Blabloom te kopen: we screenen onze producten voor jou zodat je met een gerust hart bij ons kan shoppen. 

hormoonverstoorders
Bij Blabloom vind je enkel producten die Kim en haar gezin ook zelf met een gerust hart gebruiken. (Foto: Blabloom)

 

Wat verwacht je van de overheid?

Blabloom bestaat nu acht jaar, dus wij zijn al even lang met het probleem bezig, en we zijn blij dat er eindelijk een actieplan (NAPED) is voorgesteld, dat de problematiek tenminste erkend wordt.

Ik vind deze versie van het  NAPED persoonlijk niet ambitieus genoeg. Op deze manier krijgen hormoonverstoorders nog jaren vrij spel. Naast grootschalige voorlichtingscampagnes vind ik dat die tegenstrijdigheid uit de wetgeving moet verdwijnen en dat de controle hierop moet aangepast worden. Zoals Anke en Isabel van het cosmeticamerk CÎME aanhalen kan men misschien inspiratie halen uit de antirookcampagnes.

 

Daarnaast vind ik dat de erkende hormoonverstoorders verboden moeten worden. Om gezonde producten maatschappelijk voor iedereen toegankelijker te maken (maar in de eerste plaats voor de kwetsbare groepen: zwangeren, kinderen en tieners) moet er volop ingezet worden op de alternatieven (want die zijn er). Ook moet het concurrentieel prijsvoordeel van goedkope producten met hormoonverstoorders ten aanzien van gezondere alternatieven verkleinen. Dit zou misschien kunnen op basis van accijnzen op producten met hormoonverstoorders of subsidies voor gezonde alternatieven. Er is nog veel werk aan de winkel en de overheid kan en moet hier een ambitieuze rol durven spelen.

  

Wat is jouw ultieme tip?

 

Wees kritisch over wat je aankoopt, informeer je en lees eens een blog hierover, bijvoorbeeld op onze site.

Wees je bewust van wat je koopt. Bekijk eens wat je echt nodig hebt. Een gezond product is soms wel wat duurder, maar duurzame alternatieven (zoals bijvoorbeeld een solide zeep) gaan vaak ook langer mee. Dan is het uiteindelijk toch de moeite om de overstap te wagen. Kies kritisch en koop alleen wat je echt nodig hebt en bij een (lokale) winkel die hier aandacht voor heeft. Combineer consuminderen met bewust kiezen voor gezonde en duurzame alternatieven en je zal zien dat dit op alle vlakken (budget, gezondheid, milieu) voordeliger is.

Print Friendly, PDF & Email


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.